Jak odbiorca powinien minimalizować ryzyko przyjęcia oferty zmiany sprzedawcy od nieuczciwego przedstawiciela handlowego?
Urząd Regulacji Energetyki podejmuje działania na rzecz eliminowania nieuczciwych praktyk przedstawicieli handlowych oferujących zmianę sprzedawcy. W przypadku otrzymania oferty zmiany sprzedawcy odbiorca powinien:
- upewnić się, że osoba składająca ofertę jest rzeczywiście przedstawicielem przedsiębiorstwa energetycznego, za którego się podaje; odbiorca powinien zatem poprosić o okazanie legitymacji służbowej bądź identyfikatora lub upoważnienia;
- przed podpisaniem umowy sprzedaży energii należy dokładnie zapoznać się z jej treścią, sprawdzając nazwę dostawcy, określone w umowie opłaty, okres obowiązywania umowy, warunki jej rozwiązania;
- nie należy ulegać presji przedstawiciela handlowego, w przypadku namawiania do szybkiego podpisania umowy bez uprzedniego jej przeczytania - odbiorca nie powinien podpisywać umowy tylko na podstawie zapewnienia ze strony przedstawiciela handlowego, iż ten dokładnie przedstawił ofertę;
- w przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do treści umowy należy poprosić przedstawiciela handlowego, aby pozostawił druk umowy oraz kontakt do siebie, a wątpliwości można wyjaśnić kontaktując się - na przykład - telefonicznie z Biurem Obsługi Klienta danego przedsiębiorstwa lub z Punktem Informacyjnym dla Odbiorców Energii i Paliwa Gazowego Urzędu Regulacji Energetyki, tel. 22 244 26 36;
- dopilnować by po zawarciu umowy odbiorca otrzymał egzemplarz podpisanej umowy wraz ze wszystkimi jej załącznikami (cennik, ogólne warunki umowy, wzór oświadczenia o odstąpieniu z oznaczeniem nazwy oraz adresem siedziby tego przedsiębiorstwa).
Niechęć przedstawiciela handlowego do postępowania w opisany wyżej sposób może być sygnałem o nieuczciwej ofercie z jego strony.
Urząd Regulacji Energetyki informuje, że:
- nie wysyła swoich przedstawicieli, ani pracowników Urzędu, do domów konsumentów;
- nie udziela przedsiębiorstwom energetycznym żadnych upoważnień do występowania w imieniu Urzędu;
- nie jest stroną umów sprzedaży energii elektrycznej lub paliw gazowych;
- traktuje wszystkich sprzedawców energii w sposób równoważny i niedyskryminacyjny - nie rekomenduje zatem wyboru oferty konkretnego, wybranego sprzedawcy.
Urząd Regulacji Energetyki zachęca do zapoznania się z publikowanym w serwisie internetowym Urzędu Zbiorami Praw Konsumentów i materiałami informacyjno-edukacyjnymi dotyczącymi kwestii zmian sprzedawcy.